Ik drum met de SPI @ Randmeer 1030

Randmeer

Ik ben de webmaster van de RKO, de Randmeer klasse organisatie. De meeste verslagen die ik geschreven heb verschijnen dan ook daar op de site. Hieronder een van die verslagen.

De afgelopen jaren heb ik op heel wat Randmeren gevaren. Vaak ben ik op het water te vinden met de 1030 van Wouter van der Gronden, maar ook de 258 van Maarten van Lotringen is een boot waarop ik meer als eens te vinden ben. Daarnaast vindt ik het leuk om met andere Randmeren te varen, ik stap regelmatig is op bij iemand die bemanning nodig heeft.

DiZeBra 15-5-2012

Zo maar een dinsdag avond in mei met een stevige 4 Bft. Deze dinsdag waren Wouter en ik met zijn tweetjes in Randmeer 1030 te vinden. Er waren niet zo veel speel andere speel cameraatjes, maar tot onze grote verrassing was Mathijs van de Grient met zijn team er wel.

Zo maar een dinsdag avond in mei met een stevige 4 Bft. Deze dinsdag waren Wouter en ik met zijn tweetjes in Randmeer 1030 te vinden. Er waren niet zo veel speel andere speel cameraatjes, maar tot onze grote verrassing was Mathijs van de Griendt met zijn team er wel.

De vlagen 5 Bft vroegen van Wouter wel de nodige stuurmanskunst. Maar dat pakte goed uit. Voorin de vloot konden we de bovenboei om. Daarna onder SPI naar beneden. Dat ging vlotjes, de onderboei naderde na een gijp al snel. Het binnen halen van de SPI kon vlotter, maar als eerste wisten we de aandewindse koers weer te bereiken. Een blik achterom maakte duidelijk dat enkele open boten daar wat meer moeite mee hadden, twee lagen er naast de boeien van de gate om.

De bovenboei werd onbedreigd gehaald. Met de SPI snel weer naar beneden. Na de gijp was de koers toch wel iets hoger, dus in de trapeze onder SPI op naar de gate die inmiddels finish was geworden. Achter ons volgde Mathijs, samen gingen we vol in plane naar de finish die we als eerste wisten te ronden.

Ondertussen was de lucht donker der geworden. De wolken namen zulke dreigende vormen aan dat het comite besloot geen tweede wedstrijd meer te varen. Dus op naar de haven en de boel weer opruimen. Onder het genot van een drankje hebben we vervolgens de uitslag vernomen. En het bleek ook op handicap Randmeer weer te zijn - goed voor de eerste twee plekken.

2010 - wijnmaand evenement

Zon en wind waren de wijnmaand wel gezind. De voorspellingen aan het weekend vooraf gaand waren niet altijd even best. Dat contrasteerde met de werkelijkheid. Er stond wel een stevige bries, maar om nou te zeggen te stevig… nee. Het zonnetje was gedurende het grootste deel van het weekend ook nog van de partij. Dus wat wil je nog meer? Wedstrijdzeilen natuurlijk! Misschien wel mede ingegeven door de slechte verwachtingen waren er een fractie minder boten aan de start dan ingeschreven. Dit was trouwens bij andere klassen meer het geval dan bij de Randmeren. De crews die er waren maakten het in elk geval wel spannend.

Ondergetekende bekeek de vloot van diverse kanten. Overleg met zijn vaste stuurman afgelopen donderdag leverde op dat hij zonder boot zat. Een tweetal telefoontjes was genoeg om daar verandering in te brengen. Zaterdagmorgen stapte ik op bij Paul Knoop op de 900. Paul wilde eigenlijk niet met een vreemde opstapper gaan varen gezien de weersvoorspellingen, maar ondanks dat ik nog nooit aan boord van de 900 was, was hij er gelijk voor te porren om toch te gaan.

Op zaterdag werden er drie wedstrijden direct achter elkaar gestart. Aan de horizon verdwenen de 984 en de 1041 telkens snel uit zicht. Daar achter was het voor ons spannender. Henk Plaatje met zijn 1052 kwamen we veelvuldig tegen. Qua positie werd er telkens stuivertje gewisseld. De stuiver bleek op de finish toch telkens met de “900” kant naar de finish te vallen.

Met een frisse moed en een aangetrokken bries gingen wij zondag morgen het water op voor het vervolg. Nog voor de start bereikt werd klonk er echter een “pang”. Het grootzeil zakte daarbij een stuk naar beneden. Helaas, de grootzeilval (3mm staaldraad) bleek het opgegeven te hebben. Terugkeren naar de haven op de genua was het enige dat ons overbleef.

Het comité hield de boten op het water goed in de gaten en stuurde een speedboot bij ons langs om te vragen of alles goed was. Paul was op de genua nog best in staat om naar de haven te zeilen, dus dat was wel oke. Wel had hij nog wat bemanning over nu - mij dus… - en aldus stapte ik aan boord van de speedboot die mij met 42 knopen! bij het startschip afleverde.

Korte tijd later kwamen de eerste Randmeren in pikorde terug. Huib en Walter met de 984 hadden ondanks de wind een eentje weten te noteren. Zij vonden het nog prima gaan, dus lieten mij staan. Johan Pel met zijn boot (1041) gestuurd door niemand minder als Christoffel kwam als tweede aan. Zij konden nog wel een handjes gebruiken, en aldus kwam ik op de 1041 terecht.

Niet lang daarna ging ik voor het eerst in de 1041 de start lijn over. De wind nam nog een beetje toe. Dat kwam de teams van Tiemen en Henk niet slecht uit. Zei houden wel van een bries. Tezamen met de 984 en de `1041 gingen ze de strijd aan. Het was spannend, de verschillen in snelheid waren klein en de afstanden tussen de boten wilden maar niet groter worden.

Op het eind wisten Huib en Walter nog net weer wat voorsprong te nemen. Hierdoor gingen ze er net met de winst van door. En toen werd het pas echt spannend. Als je zo naar de te zeilen afstand keek was de 1041 in het nadeel. Maar er zijn altijd nog kansen, en die moet je weten te benutten. Daarvoor bleek Christoffel de aangewezen man. Met een prima uitgekiende bakboord slag ving hij Henk en Tiemen op en wist voor beide heren de boeg van de 1041 over de streep te manoeuvreren.

Niet lang daarna voeren we heen en weer in het start gebied. Aldaar troffen we de 1069 van Jeroen Kooi aan. Hij had de ankerlijn van het startschip iets te strak gekruist en was met zijn roer blijven hangen. Helaas kreeg hij het blad niet meer naar beneden. Het roer er af recht zetten en er weer op… dat laatste valt niet mee met een varende boot bij dit soort weer. Goed dat het je toch gelukt is!

Nu de laatste start. Dicht bij het schip. Dat leek allemaal heel goed te gaan, tot we Rob en zijn team troffen. Sorry heren, maar dat was onze plaats! Korte tijd later waren we dan toch op weg. Qua resultaten hing het er maar om wie het evenement zou winnen. De 984 had de beste papieren. Een spannende wedstrijd volgde. Henk en Tiemen konden er vandoor gaan - wanneer er twee honden vechten om een been gaan de derde en vierde er mee heen zullen we maar zeggen.

Dat resulteerde in een spannende strijd waarbij Henk en Tiemen zich in een positie manoeuvreerden die Tiemen later zou doen besluiten zich terug te trekken. Henk wist zich zelf op de laatste meter voor de finishlijn nog zich zelf uit te schakelen door plots voor de 1041 overstag te gaan. Dat resulteerde in rondjes draaien en opnieuw finishen. Jammer… daar ging zijn eerste plek. De uitslag was daardoor uiteindelijk beslist. Johan en zijn drie verschilden samenstellingen bemanningen hadden de winst binnen.

2009

De Randmeer is een grote open boot met SPI en trapeze. Dit is ook de boot waarop ik heel veel wedstrijden zeil. Samen met Wouter hebben we tot op heden alle wedstrijden van dit jaar gestart. Zelfs bij alle winterwedstrijden bij de Elfhoeven zijn we aanwezig geweest. We varen ook niet helemaal onverdienstelijk, bij de winterwedstrijden waren we overall eerste! Voor de rest kunnen we ook leuk mee komen in de wedstrijd velden. Evenementen winnen valt alleen nog niet zo erg mee, maar pas op, we doen ons best...

Tot op heden is het elk jaar beter gegaan met de resultaten. Ook dit jaar weer. Dat resulteerde in twee mooie resultaten op de grootste evenementen. We begonnen met een tweede plek tijdens de Sneekweek. Om het af te maken volgde op het kampioenschap en Heeg een derde plek.

Foto van Renan ik en Wouter onder SPI met de Randmeer bij de Elfhoeven.